![]() |
Bild från Dunst.dk Ramona Macho |
En magisk kväll!
Oscarsteatern tar emot publiken med röda draperier, guldgula lampor
och med en vacker kvinna med korsett och svepande ögonfransar.
Det ligger daller
i luften. Jag känner publikens förväntan; på att bli roade, rörda
och berörda.
In kommer
primadonnan. En glittrande Lill-Babsperson med guldlamé. Omgiven av
leende dansöser med smäckra ben, nätstrumpor och röda munnar. Det
andas sexualitet, glitter, glamour och gala. Det är vad som gäller
i musikalen La Cage Aux Folles.
Vad är då som gör att publiken
sitter här med en kittlande känsla av det lite förbjudna?
Föreställningen visar på män som
lever med män. Den visar män som transar och/eller är
transpersoner. Den visar Primadonnan – den mest feminina,
nyckfulla, egotrippade och ändå mest kärleksfulla av dem alla. Och
primadonnan är man.
Jag älskar den här musikalen för att
den bryter normer. Och ryser för att den förstärker normer.
Jag fnissar förtjust när fadern
utbrister: ”Min son är hetereo! Usch så hemskt! Vad har jag som
gjort för fel som fått en son som är intresserad av KVINNOR”.
Berättelsens huvudpersoner är ett
bögpar där en är ”mannen”
och den andra är ”kvinnan” och tillika primadonnan.
Runt det älskande bögparet finns de
sexuellt lössläppta trans/gaymännen och en heterosexuell kvinnan
(en sk faghag) som är över hövan nyfiken och skvallrig.
Självklart kommer det in en moralens
väktare här i form av en rigid heterosexuell man. Och jag behöver
väl inte säga att han är rigid när det gäller ALLT. Särskilt
allt som är roligt: sexualitet, champagne och nöjen.
Dock smälter den rigide då
primadonnan kopplar på all charm och beundran som finns och riktar
den mot honom. Lite problematiskt blir det när han inser att denna
primadonna visst inte är kvinna, utan man...
Här finns schabloner i överflöd –
om sexualitet, kön och artisteri. Men det finns också hjärta,
sorg, glädje och acceptans.
Jag blir berörd när Primadonnan
sorgset sjunger ”Jag är som jag är”. För vi har väl alla
någon gång blivit ifrågasatta i det vi uppfattar vara vårt jag?
Av känslan att inte accepteras, av att inte få vara/känna/agera på
det sätt som är vi. Vi har varit ledsna, känt oss kränkta och
rest oss igen. Och till slut, i bästa fall, struntat i de människor
som inte accepterar och hittat de som uppskattar oss. På riktigt. På
djupet. Med hjärta.
Jag blir också berörd när sonen
berättar vem som verkligen är hans mor och att det råkar vara en
man - en primadonna. Att föräldraskap är mer än kropp. Att
föräldraskap handlar om närhet, förtroende och åtaganden.
Och kyssen. Att i slutet av en
föreställning få se två män kyssa varandra. I kärlek, i närhet
och mot alla odds. Det gjorde mig glad.
Men bryter föreställningen normer på
djupet? Nej, egentligen inte.
Den säger lite styvmoderlig att visst
får ni homosar komma in om ni agerar, tänker, känner utifrån våra
föreställningar och i
förlängningen beter er som ”vanliga” heterosar.
Utmanar den? Inte särskilt mycket. Den
heterosexuella tvåsamhetsnormen styr och t o m kanske förstärks.
Föreställningen visar inte på alternativa sätt att leva. Den
visar på tvåsam lycka med barn.
Kanske är det vad samhället klarar?
En relation som bryter mot den
heterosexuella tvåsamheten kan accepteras om den beter sig precis
likadant, även om det är samkönade relationer. Gärna med ett barn
i centrum.
Själv hade jag velat se flera bottnar
från HBTQ communityt: som olika slags relationer, olika
transpersoner än de som vanligtvis skildras, kvinnor - gay och
bisexuella. De där grupperna som så ofta osynliggörs - jag vill
höra deras röster och berättelser.
För övrigt vill jag ha ett par
nätstrumpor med söm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar