torsdag 16 augusti 2012

Mindfulness & schizofreni




Att oroa sig för saker som ändå inte går att styra är verkligen slöseri på energi och tid. Och ändå gör jag det! Gång efter annan.

Nu har jag legat vaken åtskilliga nätter och funderat över hur vi ska ordna boende till sonen i Kiruna. Och jag har gjort allt man kan göra. Förutom att åka dit, i klädd plakat och megafon och skrika: Ropen skalla- bostad åt alla! Eller nåt sånt...

Jag har lagt ut förfrågningar på facebook, köat i över ett år på Kirunabostäder, satt in annons på blocket och läst andras annonser. Resultatet har varit minst sagt nedslående. Så i förrgår kväll kom annonsen med stort A; 3 rok, centralt och med helt ok hyra. Kastade mig på telefonen och ägarinnan berättade att hon hade flera som skulle se, vissa som erbjudit att betala 3 månadshyror i förskott osv.

Tänkte jag då – Det är kört? Inte en chans. Jag förklarade läget – son med kompis behöver boende och så var jag bara jag. Och det funkade! Vi har liknande behov – ägarinnan studerar, precis som sonen – samma tidsperioder och min upplevelse är att vi kände förtroende för varandra. Trots att jag gjorde klart att jag inte kunde betala mer än en hyra i förskott. Sådär som är brukligt.

So far so good. Sedan kom det här med andrahandskontrakt som ska godkännas av föreningen. Det torde inte vara några som helst problem men jag känner ändå nervositet. Det är bråttom – skolan börjar om en vecka. Resor ska bokas och bagage ska packas och saker ska flyttas.

Vad gör jag då? Sover ordentligt så jag orkar röja det som behöver röjas? Näe då. Jobbar till sent, stupar i säng vid midnatt och vaknar efter några få timmar och tänker på allt som måste göras. Allt som jag inte KAN göra förrän inflyttningsdatum är helt bestämt. Dvs – jag måste vänta en dag, kanske två. Bra där! Att ligga vaken på natten för något jag ändå inte kan styra.

Ibland funderar jag över varför jag å ena sidan är fullt övertygad om att allt  i alla fall det mesta) är möjligt samtidigt som jag oroar mig för struntsaker. Det känns lite schizofrent.

Mindfulness. Jag undrar om man kan få det inopererat i hjärnan? Gärna i chipform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar