torsdag 29 januari 2015

Gaycommunityt Qruiser - en arena för heterosexuell maktutövning














Idag pratar vi alltmer om den heterosexuella normen. Normen som innefattar ett antal föreställningar: att det finns två kön (man/kvinna) och dessa två är helt olika varandra. De två könen förväntas också åtrå varandra, leva monogamt och vilja skaffa barn.

Dessutom finns det förväntningar utifrån varje kön, om hur vi ska agera, hur vi ska känna och hur vi ska vara. Generellt förväntas det som är kopplat till maskulinitet vara mer värt, och det som är kopplat till femininitet mindre värt.

Personer som inte lever i traditionella man/kvinna förhållanden, dvs de i hbtq-kretsar, ifrågasätter självklart ofta heteronormen. De möter den varje dag och blir hela tiden påminda om de orättvisor som finns inbyggda.

Ändå verkar det som att heteronormen också styr hela gayvärldens beteende!

Mail
Härom dagen fick jag ett mail av en okänd heterosexuell man på en sajt som heter Qruiser. Det är en sajt för homosexuella, bisexuella, transpersoner och queers.

Alla får vara där, också en heterosexuell man, Men alla, oavsett sexuell orientering, förväntas följa svensk lagstiftning och visa respekt. Allt enligt Qruisers policy.

Mailet jag fick lydde:
"Hej du ser skön ut, Jag kommer till Visby om några dar och då kan jag knulla dig i munnen och röven. Vad säger du om det?"

Mitt svar omedelbara svar var: ”Jag säger att du är en idiot. Säg hej till supporten”.

Policys med manliga undantag
Eftersom jag väl känner till Qruisers policys förväntade jag mig en omedelbar avstängning av personen i fråga eller åtminstone en skarp tillsägelse. Svaret från supporten/moderatorn lät inte vänta på sig:

Om du vill slippa liknande kontakter bör du kryssa i att du inte vill ha kontakt med män”

I detta svar går att läsa ut en massa antaganden, föreställningar och värderingar:
  1. Män trakasserar. Get use to it!

  2. Kvinnor, transpersoner och queera personer trakasserar inte. Någonsin.

  3. Du är inte (en riktig) flata. Om du inte avsäger dig all kontakt med män får du "tåla" sexuella trakasserier. För om du nu skulle vara en riktig flata ”måste” vi på Qruiser agera för vi är ju en homo... Ja, en sajt för homosexuella och (uppenbarligen) heterosexuella. Bi, trans och queer försvann på vägen. Ups!

  4. Män har högre status än kvinnor. Som kvinna förväntar sig uppenbarligen Qruiser att jag anpassa mig och mitt utrymme till förmån för den som trakasserar. Och den är ju enligt moderatorns kommentar i regel alltid män. Eftersom det är jag (som kvinna) som ska vidta åtgärder har män en given rätt att uppföra sig respektlöst/trakassera/ta större plats.

Potentiella våldtäktsmän & kvinnlig skuld
Moderatorn på Qruiser använder sig av (hetero-)sexistisk retorik och skuldbeläggning av kvinnor. Exakt samma som vi ser när någon anser att kvinnor får skylla sig själva för att de burit korta kjolar eller har druckit alkohol, när de blir sexuellt trakasserade eller våldtagna.

Det är extra intressant att moderatorn/supporten verkar anse att umgänge med män automatiskt medför en risk av trakasserier och att vi kvinnor måste inse att det ingår i paketet så fort vi tillåter män att kontakta oss!

Qruiser hanteringssätt verkar komma ur ett synsätt där alla män är potentiella våldtäktsmän. Jag hade kryssat i att ALLA, män, kvinnor, queer, trans – you name it, får kontakta mig. Det är INTE detsamma som att säga att de får trakassera mig.

Konkret betyder moderatorns agerande att heterosexuella män har större rättigheter än en bisexuell kvinna. Och det på en sajt för homosexuella, bisexuella, transpersoner och queers.

Osynliggörandets makt
I ett svar till moderatorn ifrågasatte jag direktiven om att ”inte tillåta män att kontakta mig” utifrån Qruisers policys (som säger sig följa svensk lagstiftning inklusive sexuella trakasserier) samt att användarna förbinder sig visa respekt.

Det enda svar jag får efter några dagar är att”Ärendet är stängt”. Moderatorn har dessutom raderat vår mailkonversation samt mailet från mannen som trakasserade mig (som jag hade sparat i min inkorg).

Håll käften och välj: man eller kvinna
Vem kan tyda på något annat sätt än att personen/erna bakom moderatorn anser att jag som bisexuell kvinna ska hålla käften och välja sida?

Hanteringen visar en könsbinär och läggningsbinär inställning. Den delar upp oss i ”riktiga” män och ”riktiga” kvinnor och de som växlar/flyter mellan de rollerna osynliggörs (som trans och queer). Du är antingen homo- eller heterosexuell.

Om du råkar anse dig vara bisexuell, så får du vackert anpassa dig till en roll i taget. Och låter du bli får du skylla dig själv!

Qruiser – face it. Ni har ingen aning om vad "hbtq" innebär. Not even close!

PS: Tips till Qruiser: inför en ”sextrakasseramiggärnaknapp”. Det skulle göra handläggningen av många ärenden lätta. Å andra sidan är de väl redan lätta. Män har alltid företräde, oavsett läggning. Kvinnor, trans, queers och annat löst folk värderas sen i en fallande skala. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar